• Podle toho, z jaké podnikatelské činnosti vám plynou tržby, zařadíte jednotlivé činnosti do příslušné fáze EET podle klasifikace NACE (dříve OKEČ). Od té doby pak musíte začít evidovat tržby pocházející z hlavní nebo jiné podnikatelské činnosti.
• Pokud si nejste jistí, zda vůbec musíte evidovat svoje tržby, můžete pořádat správce daně, tedy finanční úřad o vyjádření, zda evidovat tržby či nikoliv, prostřednictvím oficiální žádosti.
• Tato žádost podléhá správnímu poplatku ve výši 1 000 Kč. Žádosti budete moci podávat nejdříve od 1. září 2016.
Od kdy musím evidovat?
• V některých případech zjistíte snadno, od kdy jako podnikatel musíte evidovat svoje příjmy, například když provozujete hotel, restauraci či prodejnu.
• V určitých případech je ale nutné zvážit všechny vaše činnosti podle NACE podléhající elektronické evidenci tržeb a podle toho začít evidovat tržby postupně v jednotlivých fázích.
• Například kadeřnice spadající až do 4. fáze evidence tržeb, která zároveň prodává kosmetické přípravky musí díky tomu začít evidovat tržby z této činnosti (prodej) už v 2. fázi EET.
Běžný nebo zjednodušený režim?
• V případě, že při podnikání nebudete moci posílat tržby on-line – tedy v takzvaném běžném, on-line režimu – můžete tržby evidovat ve zjednodušeném – off-line režimu, a to nejpozději do 5 dnů od realizace tržby.
• Zjednodušený off-line režim tak nejvíce využijí například podnikatelé v lokalitách s nekvalitním nebo nedostatečným internetovým připojením. O povolení zjednodušeného režimu máte možnost požádat správce daně, tedy finanční úřad.
Jakou pokladnu EET (Elektronické evidence tržeb) si mám pořídit?
• Pokud už podnikáte a nějakou pokladnu či pokladní systém používáte, v první řadě musíte zjistit u prodejce této pokladny, zda vám ji je schopen a za jakých finančních podmínek připojit k internetu a zprovoznit EET.
• Pokud ano, máte problém vyřešen. Pokud ne, nebo zatím žádnou pokladnu nevyužíváte, vyberte si vhodný EET pokladní systém z široké nabídky na trhu.
Jak a kde získám autentizační údaje?
• Od 1. září 2016 můžete požádat o autentizační neboli přihlašovací údaje buď přes svou datovou schránku, nebo osobně na libovolném finančním úřadu.
• O autentizační údaje může také požádat váš zplnomocněný zástupce na základě plné moci, která v tomto případě nemusí mít úředně ověřené podpisy.
Jak získat certifikát a začít evidovat tržby?
• Poté se zaregistrujete na portál správce daně pomocí autentizačních údajů, zaregistrujete tam provozovnu nebo provozovny, ve kterých vykonáváte činnosti z nichž plynou evidované tržby a získáte certifikát pro evidenci tržeb.
• Tento certifikát pro evidenci tržeb nainstalujete do pokladního zařízení (pokladna s dotykovou obrazovkou, počítač, tablet, chytrý telefon atd.) a můžete začít tržby evidovat.